Recensie Persoonlijk Leefstijlplan van Richard de Leth

PLPkopie

Heb jij een gezond en gelukkig leven? Ik hoop het natuurlijk van harte. Toch zijn er waarschijnlijk een aantal zaken die nog beter kunnen. Ik las recent het nieuwe boek van Richard de Leth, Persoonlijk Leeftstijlplan, en hij wist mij te overtuigen een aantal zaken aan te pakken. Benieuwd of jij nog steeds de hele dag worstenbroodjes mag eten? Lees snel verder, ook om het boek wellicht te winnen!

Lekker mammoetje

Ik ben al geruime tijd fan van de aanpak van Richard de Leth. Eerder schreef hij de succesvolle Oersterk boekenreeks (lees mijn recensies bijvoorbeeld hier en hier), waarbij hij een basis legde voor meer kennis over en inzicht in het bereiken van een gezond en gelukkig leven. De boeken verschaften mij veel achtergrond en als ambassadeur van fitheid kan FIT-MAN zich helemaal vinden in het doel wat Richard zich heeft gesteld: het gezonder maken van iedereen in Nederland (en de rest van de kosmos). Fitheid is naast zwemmen in Haribo snoep de nieuwe rijkdom is een van mijn stellingen, en om dit te bereiken is kennis onontbeerlijk. Toch ontbrak er nog wat. De eerste boeken waren namelijk, eh, oersterk in het overbrengen van kennis. Er zat echter nog een gat tussen de kennis en het toepassen hiervan. In Persoonlijk Leefstijlplan maakt Richard die overbrugging.
Het boek gaat zoals de naam al doet vermoeden niet alleen om voeding. Er zijn natuurlijk ook al zat boeken over het eten van de menstruatie van de kip en het zo optimaal mogelijk bakken van lucht. Voeding is een zeer belangrijke pijler voor het bereiken van fitheid maar er is meer, veel meer. Een van de belangrijkste inzichten die uw  fitste verslaggever opdeed was het bestaan van het oer- en mensbrein. Je kunt ze ook zien als de engel en duivel op uw schouder, zo u belieft. Het oerbrein is het gedeelte van je grijze massa dat onveranderd is sinds we nog achter mammoeten aanliepen voor een vers biefstukje tijdens het diner. Het oerbrein is feitelijk de core van je mens zijn. Het laat je bijvoorbeeld acteren op gevaar en stuurt je midden in de nacht naar de shoarmatent na het atten van enkele poppenpilsjes, omdat dit op dat moment echt het allerbeste idee in jouw universum is. Het stuurt je in grote mate op allerlei impulsen die intern en extern worden aangedragen. Het oerbrein is kortom het duiveltje op je schouder.

Zit jij nu ook op je gat?

Het mensbrein is het gedeelte waar Richard aanspraak op wil maken. In het mensbrein worden keuzes vanuit ratio gemaakt, waarbij kennis noodzakelijk is. En noodzakelijk is de kennis zeker. We zijn namelijk in zeer korte tijd (in minder dan een eeuw) in geheel andere omstandigheden terecht gekomen. Fitheid was vroeger noodzakelijk om te overleven. Geneeskunde richtte zich later op het voorkomen van infecties om de mensheid in leven te houden. Door ontwikkelingen in hygiëne, gezondheidszorg en in de voedingsmiddelenindustrie is er echter een geheel andere situatie ontstaan. We leven voor het eerst in de geschiedenis van de mensheid in tijden van overvloed en meer mensen lijden inmiddels wereldwijd aan overvoeding dan aan ondervoeding. Daarnaast zijn onze manier van leven en onze omgeving ook drastisch veranderd: zo bewegen we steeds minder, zitten we een groot gedeelte van de dag op ons gat (ondergetekende helaas nu ook) en zijn onze eetgewoontes ook nogal veranderd: we eten veel minder verse voeding en eten te veel en te vaak. Fit worden en blijven is hiermee niet vanzelfsprekend meer, wat terug te zien is in de spectaculaire toename van obesitas.
Fit worden is zelfs alleen maar mogelijk met de juiste kennis en is hiermee tegelijk ook een sociaal probleem. Richard stelt zich daarom ten doel om zoveel mogelijk mensen te helpen dit toch te bereiken. En laat FIT-MAN hem daar nu graag een handje bij helpen.

Oldschool eton

Kennis opdoen is natuurlijk een, het toepassen ervan is de tweede uitdaging. Het doel van het boek is je handvatten te geven om dit te bereiken. Dit doet het boek middels een aantal stappen. Het eerste deel verschaft je kennis op allerlei deelgebieden en laat je inzien hoe je dichter bij de beste versie van jezelf kunt komen. Het uitgangspunt is om goed te begrijpen wat je gelukkig maakt op de lange termijn, welke factoren dit beïnvloeden en wat je zelf voor invloed hierop hebt.
Voeding is daar natuurlijk een belangrijke in. Het gaat bijvoorbeeld in op de uitwerking van ieder eetmoment. Wat je eet is uiteraard van belang: voeding zoals dit oorspronkelijk genuttigd werd is het beste voor je lijf. Vers, afwisselend en niet geraffineerd. Dit betekent concreet een dieet hoog in eiwitten en vet en weinig geraffineerde koolhydraten. Kortom veel groente en fruit, paddestoelen, eieren, bepaalde oliën, noten, zaden, vis en zeegroenten. Vlees heeft een beperkte rol, zuivel, granen, rijst en aardappels (laat staan suikers) hebben een heel kleine (en het liefst geen) rol. Ook het aantal eetmomenten is erg van belang. Een van de redenen dat er zoveel obesitas is in de wereld, komt doordat we te vaak eten. Dit is natuurlijk behoorlijk in tegenstelling van veel diëten en adviezen om meerdere keren per dag kleine hoeveelheden te eten. Je lichaam opereert echter veel beter op drie eetmomenten, waartussen de spijsvertering en organen rust gegund wordt. In het nieuwe boek “Lichter” van William Cortvriendt wordt hier ook aandacht aan gegeven. Als je dit leest als CrossFitter zal je wellicht even weerstand voelen bij deze informatie. In je sportieve leven helpt vaker en meer eten je wellicht naar betere prestaties, op de lange termijn is het echter niet het meest optimale. Lees vooral niet alles wat je gelooft, is ook in deze van toepassing. Het scheelt je wel in het tellen van je Weightwatchers punten, al is dat natuurlijk een fantastische hobby.
Richard gaat ook in op bewegen: dit doen op nuchtere maag bijvoorbeeld en ons zit-gedrag. Ook onderwerpen als temperatuur, slaap en zelfs de keuze van je vriendengroep komen aan bod. Het is kortom een gids voor je hele leven. Richard vertelt je er ook nog wat over:

Een slokje op

Het boek richt zich daarna op het concreet toepassen van de kennis zodat je nieuwe gewoonten gaat eigen maken. Wanneer je iets drie weken consequent toepast wordt iets een gewoonte. Dit kun je doen vanuit verschillende doelstellingen en schema’s zodat het bereiken van je doel (een betere stemming of minder darmklachten bijvoorbeeld) en dus geluk zo groot mogelijk zijn. Gezien bij mij momenteel alles aardig gesmeerd loopt koos ik ervoor om vanuit preventief oogpunt een aantal stappen te gaan zetten.
Dit betekende concreet dat ik een aantal dingen wilde aanpassen – mijn ontbijtgedrag bijvoorbeeld. Ik was al een aantal jaar heel lekker bezig om de wereldwijde havermout voorraad te laten slinken. Als we het hebben over afwisseling viel hier wel wat te verbeteren dus. Ik pas nu de 3-dagen regel toe: als ik iets ‘s ochtends eet, eet ik dit de twee dagen erna niet. Ook ben ik bewuster gaan letten op eetmomenten en eet ik doordeweeks niet meer dan drie keer per dag. Maaltijden overslaan heb ik nog niet geprobeerd maar dat zal er ook vanzelf een keer van komen. Met drinken pas ik dit ook toe: niet de hele dag slokjes drinken maar een aantal keer per dag een goede hoeveelheid water is nu de aanpak. Ten slotte douche ik nu iedere douchebeurt koud af. Koud starten tracht ik soms maar er valt nog wat te verbeteren aan mijn mentale power op dit vlak. Zelfs na mijn Korps Mariniers training waar ik mijn vorige blog over schreef.
Eet ik dan ook nog lekker? Ja juist. Eet ik nog wel eens iets minder gezond? Ook dat zeker. De 80-20 regel is een goede uitgangspositie. In het weekend laaf ik me graag aan appeltaart, pizza en hier en daar een klein pilsje. Hiermee is dit tegelijk een nog grotere traktatie.

Lekker sjouwen met je zak vlees

Het toffe aan het boek is dat het je veel inzicht verschaft in mechanismen in je lichaam en brein. Je leert dat je erg veel invloed kunt uitoefenen op je eigen geluk. “Het leven gaat niet om jezelf vinden, het gaat om jezelf creëren” staat ook in het boek. Is dat altijd makkelijk? Neen, veel zaken die besproken worden zullen weerstand bij je oproepen omdat ze op korte termijn ongemak geven. Leren begrijpen dat dit je op de (middel)lange termijn wel geluk oplevert is pure winst. Aangezien je hopelijk nog een tijdje jouw zak vlees met botten in de rondte sjouwt, is er niks beter dan te zorgen dat dit zo prettig mogelijk gebeurt. YOLO, nietwaar?
Dit was natuurlijk al bijna een long-read maar ik was nu eenmaal heerlijk op dreef om dit neer te typen. Wil je liever de bron raadplegen en het boek van Richard lezen kan je deze via FIT-MAN winnen. Hoe awesome is dat!? Ik mag maar liefst vijf boeken weg geven. De fitheid gaat zegevieren denk ik zo. Laat me hieronder of op een van mijn sociale kanalen weten waarom jij dit boek nodig hebt en wellicht ontvang je deze z.s.m. bij jou thuis. Hiephoi!

> Niet gewonnen en het boek toch lezen? Koop ‘m bijvoorbeeld bij Bol.com.

Lekker social doen en FIT-MAN volgen? Dit kan op:

Voor elke deel-actie doe ik 18 strict bar muscle-ups met weightvest: