4 must-read boeken over voeding

Eetje 5

Waar haal jij momenteel je kennis over voeding vandaan? Van je buddy’s die in de box roepen dat je vooral het Zone-dieet moet volgen of juist Paleo the way to go is? Of wellicht ben jij nog steeds een trouwe volger van Sonja Bakker en stop je je lijf vol met ontbijtkoek en eierkoeken? FIT-MAN kiest in ieder geval voor troep-vrij eten en haalt zijn kennis vooral uit literatuur. Om je wegwijs te maken en voor jouw gemak geef ik je in je deze fitheids-update een aantal aanraders. 

WEet jij jezelf?

Er wordt natuurlijk heel veel ongein geschreven en geroepen over voeding. Van gluten ga je vijf jaar eerder dood, fruit zit vol suiker en moet je dus niet eten en gek genoeg denken veel mensen nog steeds dat het eten van voedsel überhaupt gezond is. Het is in deze tijd soms lastig te bepalen wat je nu echt moet geloven want iedereen buitelt over elkaar heen met zijn of haar waarheid terwijl de afzender en het belang niet altijd duidelijk zijn. Al de informatie die elke dag in grote hoeveelheden op je af komt vanuit reclame, internet, vrienden en collega’s sla je op waarmee je bewust of onbewust de hele dag beslissingen maakt op voedingsgebied.
Het beste cadeau wat je jezelf daarom kunt geven, naast een abonnement bij een CrossFit-gym, is kennis. En dan bedoel ik dus niet de kennis van je buurman die op een verjaardag vertelt dat gluten toch echt vet slecht voor je bast is. Ik adviseer je zelfs niet alles wat FIT-MAN schrijft zomaar aan te nemen voor waarheid. Dat klinkt misschien gek maar ik raad je van harte aan om een eigen mening te vormen op basis van goede, onafhankelijke informatie waar het liefst een meta-onderzoek aan ten grondslag ligt. Dat laatste probeer ik je natuurlijk wel te geven maar ik weet ook mezelf, godzijdank. Ik heb namelijk niet alle kennis in pacht en ben nog lang niet uitgeleerd over voeding. Mijn motto op dit onderwerp en in het leven is daarom: “Lees niet alles wat je gelooft”.

Troepvrij is het nieuwe bulken

Mijn voedingspatroon heeft in de afgelopen jaren aardig wat veranderingen doorlopen. Stopte ik me een aantal jaar geleden nog elke twee uur vol met eieren, plofkip en halve liters kwark, tegenwoordig eet ik zoveel mogelijk troep-vrij. Net zoals dat ik geloof in grote biceps en snatches van 100kg, geloof ik namelijk in het eten van zoveel mogelijk onbewerkt, plantaardig en biologisch (liefst lokaal) voedsel. Dit betekent bijvoorbeeld dat ik elke maaltijd groente en/of fruit eet en zo min mogelijk geraffineerde producten in mijn waffel stop.
Biologisch eten is misschien tegenwoordig iets speciaals, vroeger was het gewoon normaal: al het eten was onbewerkt en niks kwam uit een fabriek. Natuurlijk is dit niet altijd te voorkomen, ook als je bijvoorbeeld supplementen neemt naast je voeding. Echter op dit gebied is tegenwoordig ook veel keus, hier heb ik een blog geschreven. En de prijs van biologisch eten en biologische supplementen dan? Gezondheid is voor mij geen kwestie van geld al besef ik me wel dat het niet voor iedereen haalbaar is om volledig biologisch te eten. Gelukkig wordt dit steeds bereikbaarder doordat meer en meer consumenten kiezen om op deze manier te eten. En is een CrossFit abonnement ook niet een stuk duurder dan een abonnement bij Fit4niks? Juist.
Die verandering in mijn voeding is natuurlijk niet uit de lucht komen vallen maar heb ik voor een groot gedeelte gebaseerd op informatie uit een aantal boeken en juist deze boeken raad ik je in deze blog aan.

Eetje 2

1. De voedselzandloper – Kris Verburgh

De Voedselzandloper heeft heel wat stof doen opwaaien in Nederland. Schrijver Kris Verburgh heeft namelijk een nogal andere kijk op voeding dan bijvoorbeeld het Voedingscentrum. Het mooie is ook dat het Voedingscentrum zelfs een officiële reactie op de site heeft staan waar vooral allerlei details onderuit worden gehaald terwijl er veel goede informatie in het boek te vinden is. De voedselzandloper toont aan hoe verschillende voedingsmiddelen en – gewoontes een wetenschappelijk bewezen invloed hebben op het vertragen (of versnellen) van het verouderingsproces. Het hoofdidee is om niet meer de verouderde schijf van vijf te gebruiken voor voedingskeuzes maar de zandloper te gebruiken. Dit betekent bijvoorbeeld om groene thee in plaats van frisdrank of melk te drinken en groente en fruit in plaats van pasta en brood te eten.
Het boek is goed leesbaar en geeft veel interessante achtergrond-informatie waarmee je een andere kijk op voeding krijgt. Niet in alles is de schrijver consistent: zo raad hij af om graan te eten maar is hij wel lyrisch over havermout. Ik volg zelf niet letterlijk al zijn adviezen (zo eet ik bijvoorbeeld weinig soja en neem ik niet elke dag supplementen en zeker geen synthetische) maar ik heb er wel veel kennis uit kunnen halen. Een aanrader.

> Koop het boek voor slechts € 12,50 op bijvoorbeeld Bol.com

Eetje 3

2. Hoe word je 100? – William Cortvriendt

Hoe word je 100? geeft je alle kennis om zo fit mogelijk oud te worden op basis wat momenteel bekend is uit meta-onderzoeken. Het boekt geeft in een aantal hoofdstukken helder weer wat je vooral wel en vooral niet zou moeten doen voor je gezondheid. En dat gaat natuurlijk niet alleen over voeding maar bijvoorbeeld over fysieke en mentale training. Voeding en supplementen vormen echter wel een zeer belangrijk onderdeel.
Net zoals De voedselzandloper geeft Hoe wordt je 100? je veel wetenschappelijke achtergrond-informatie over voeding en de werking hiervan in je lichaam. Dit maakt het dat je veel dingen veel beter gaat begrijpen zoals hoe vetten, eiwitten en koolhydraten zijn opgebouwd en waarom je bijvoorbeeld wel of niet bepaalde vitaminen zou moeten bijslikken. De schrijver gaat niet zozeer in op natuurlijke, biologische voeding. Dat had voor mij nog een mooie toevoeging geweest. Zo laat hij de keus aan de lezer of hij bijvoorbeeld liever margarine of boter kiest terwijl dit toch echt twee heel verschillende dingen zijn (ik eet bijvoorbeeld echt geen margarine, wat in een fabriek gemaakt wordt). En dan zou je ook nog kunnen kijken naar de verschillen van normale boter of bijvoorbeeld biologische grasboter, al is wel in het hoofdstuk over vetten te zien dat grasboter veel meer omega 3 bevat.
Al met al een zeer compleet en interessant boek en een echte aanrader. Ps. Als iemand weet wie die knul is op de voorkant krijgt hij/zij tien gratis burpees.

> Koop het boek bij Bol.com

Oersterk 1 (1)

3. OERsterk Leven en OERsterk Eten – Richard de Leth

Richard de Leth zet met zijn boek OERsterk Leven een totaalconcept neer om een oersterk leven te bereiken. En dat wil jij uiteraard ook, zeker als Paleo je aanspreekt. Het boek zoomt zoals gezegd niet alleen op voeding in maar bekijkt het leven als geheel. Je psyche komt dus ook aan bod net zoals gezondheidszorg (Richard is opgeleid als arts) en sport (de auteur doet aan hardlopen en obstacle-runs). Achterin staan zelfs wat body-weight oefeningen uitgelegd zoals push-ups en pull-ups (horizontaal weliswaar). Check ook het artikel met de win-actie die ik eerder mocht doen voor meer info over het boek en de auteur.
Voeding staat nog meer centraal in OERsterk Eten, het laatste boek van de serie. Hierin vind je recepten om troep-vrij te koken en eten. Een volledig boek met prachtige foto’s en makkelijk te bereiden recepten. Ook dit boek mocht ik weggeven, zie mijn blog met meer informatie over het boek.

> Koop het boek bij Bol.com

Eetje 4

4. De Supermarktleugen – Jörg Zipprick/Will Jansen

Vraag: Waarom koop je altijd meer dan op je boodschappenlijstje staat?
Antwoord: Omdat het de supermarkt lukt om jou met allerlei trucs meer te laten kopen.
Dit geeft in het kort weer waarover De Supermarktleugen jou veel nuttige informatie geeft, zodat je minder beïnvloedbaar bent in je voedingskeuzes. Het boek laat zien dat er een zeer geraffineerde business achter de voedingsindustrie schuil gaat die jou stuurt om bepaalde dingen te kopen met ingrediënten waarvan je nog nooit gehoord hebt.
Heb je bijvoorbeeld wel eens gehoord van Clean Labeling? Clean Labeling is een industrie op zich en richt zich erop om de consument een zo aantrekkelijk mogelijk label op een product te bieden. Bijvoorbeeld wel eens gistextract zien staan op een product? Dit klinkt heel natuurlijk maar dit is het beslist niet. Het is wel een smaakversterker die aan zeer veel producten wordt toegevoegd. Af en toe eten is waarschijnlijk niet erg maar de langstermijn-effecten zijn niet bekend.
Het boek geeft je als consument zeer veel nuttige informatie en het heeft mij extra besef gegeven dat ik zoveel mogelijk onbewerkt en puur wil eten want man, man er wordt wat crap aan voedsel toegevoegd om het er beter uit te laten zien, beter te laten smaken en langer houdbaar te laten zijn. Ontluisterend en daarom een zeer nuttig boek om te lezen.

> Koop het boek bij Bol.com

Ik hoop je hiermee een paar interessante aanraders te geven. Heb jij aanvullingen?

Ten slotte: vergeet nooit je groente en fruit

> Kijk jij het liefst plaatjes of bewegend beeld? Check dan deze docu’s over voeding op Netflix.
> aHealthylife.nl is een van mijn favoriete sites met goede info over voeding. Je kunt daar ook een gratis e-boek downloaden, check die hier.

Lekker social doen en FIT-MAN volgen? Dit kan op:

Delen is natuurlijk gratis, klik op een van de knoppen: