FIT-MAN eet-dagboek week 8

Eetje 9 (1)

Eet jij wel eens voedsel? Ook al is het eten van voedsel minder gezond dan gedacht? Om een fitte man of vrouw (of beide?) te worden en te blijven is een volwaardig voedingspatroon essentieel. Wellicht ben jij al heel lekker bezig met je hand-geplukte quinoa, scharrel-havermout en andere superduper-foods. FIT-MAN hecht in ieder geval zeer veel waarde aan z’n dieet. Ben jij benieuwd wat ik zoal in mijn gezicht stop gedurende de dag? Lees dan mijn eerste eet-dagboek. Prop ‘m aan.

Van body- naar FIT-building

Lief dagboek… Dat heb ik altijd al eens willen opschrijven, check. Maar goed, voedsel dus. Naast burpees, zuurstof en bierfietsen is het toch wel een van mijn lievelingsuitvindingen. Een goed dieet zorgt er onder andere voor dat je gezond blijft, genoeg energie hebt voor je trainingen/leven en dat je daar weer goed van herstelt. Maar dat weet jij natuurlijk al lang.
Ik heb in mijn leven verschillende voedingspatronen gevolgd. Toen ik nog op Jay Cutler wilde lijken stopte ik me om de twee uur vol met eieren, kip, kwark, rijst en andere lekkernijen. Dit patroon volg ik al een tijdje niet meer, mijn uitgangsbasis is nu zoveel mogelijk onbewerkt, plantaardig en biologisch te eten en drinken. En ik vind wat ik eet veel belangrijker dan hoeveel ik eet.
Een mooie toevoeging aan mijn leven is dat ik nu wekelijks de Beebox thuis krijg. Een aantal gerechten van hieronder komen vanuit die box. Binnenkort volgt een review.
Benieuwd wat FIT-MAN in een week zoal eet? Lees hieronder wat ik vorige week at en dronk.

Eetje 3

MAANDAG
Ik begin elke dag met een groente-fruit shake om de dag goed te starten. Vandaag kies ik voor spinazie-appel-banaan. Hierna maak ik mijn vaste ontbijt klaar: havermout. Ik maak de pap met biologische rijstmelk en bestrooi deze met fruit en kaneel. Op werk drink ik een kopje koffie en verder water.
Lunchen doe ik op kantoor. Over het algemeen kan ik hier goed terecht. Vandaag kies ik voor een vegetarische bruschetta, een bak witlof salade, een ei en een kiwi. Na het eten drink ik een espresso.
Thuis gekomen eet ik het restant van de Beebox maaltijd die ik gisteren heb gemaakt: boerenkool uit de oven. Ik versier deze nog met wat extra spinazie.

Eetje 2

DINSDAG
Ik begin mijn dag weer met een groente-fruit shake, dit keer met broccoli. Heb ik niet eerder gemaakt en smaakt goed. Verder weer havermoutpap.
Tijdens de lunch is het aanbod niet anders dan gisteren. Ik kies daarom weer voor de vegetarische bruschetta, de witlof salade en een kiwi.
Na werk eet ik een banaan onderweg naar de box. Er wacht me een training met weighted ring dips en daarna een zeer uitdagende WOD. Ik ben er behoorlijk ouderwets van onder de indruk/kaput. Na trainen is het drinken van een whey shake plus eten natuurlijk een uitstekend plan: vanavond is dit bovenstaande Beebox recept met paksoy, spinazie, ei, kip en bruine rijst.

Eetje 1

WOENSDAG
Avonturier als ik ben start ik de dag weer met een groente-fruit shake (dezelfde als gisteren) en havermout. Tussen de middag lunch ik bij een klant. Ze hebben een Italiaanse lunch voor ons geregeld: pasta carbonara, lasagne en gegrilde groente. Een lekker bodempje met erg veel snelle carbs met daarnaast heul veel knoflook. Prima voor een keer natuurlijk.
Na werk doe ik een training met Manuel, een van de White Kenians 2.0. We lopen een kilometer of vijf, doen wallclimbers en handstand en sluiten af met WOD Fran, die we doen met een jerrycan van 20 liter. Heerlijk.
Een White Kenians gebruik is om na de training een Jägermeister te drinken dus die laten we ons wel smaken. Wist je dat Jägermeister 56 kruiden bevat waarvan 6 onbekend? Daar herstel ik heel lekker op dus. Ik drink daarnaast een shake en Manuel bereidt een briljante zalm met gewokte groente.

Eetje 8

DONDERDAG
Ik ga weer helemaal gek met een groente-fruit shake, dit keer met wortel, banaan, appel en avocado. Ik leef vrij hard voor avocado’s en door ze in een shake te doen wordt deze romig. Hêlak. Verder weer havermout, versierd met fruit en kokos. Zie mijn Instagram account voor meer van dit soort kunstwerken.
Ik lunch vandaag weer buiten de deur, bij Café Oslo in Amsterdam. Ik kies een linzen salade met little gem, gepocheerd ei, feta, gepofte paprika, gerookte zalm en mosterd dressing. Heerlijk. Na werk rij ik al banaan etende naar CFA voor de WOD waar ik me het snot voor de ogen roei. Ik eet hierna samen met een maatje bij Burgermeester in de Jordaan. Een van mijn lievelingstenten want ze hebben er briljante hamburgers, gemaakt van goede spullen. Ik kies altijd voor een mini-trio, je krijgt dan drie kleine hamburgers. Ik eet er een met zwijn, een met lam en een met linzen. Het lijkt wel linzen-dag.

Eetje 5

VRIJDAG
Ding-dong, opstaan. Eerst weer een groente-fuit shake en havermout. Met lunch wordt ik vrij verdrietig, de keuze is niet heel uitgebreid vandaag op kantoor. Ik eet een kleine salade, een kom soep en ik besluit weer eens wat yoghurt te eten. Vroeger at ik veel yoghurt maar hier ben ik mee opgehouden na het lezen van de Voedselzandloper. Ik gooi er wat fruit en rozijnen overheen en het smaakt me… niet heel erg.
Om 17:00 sta ik in mijn lange sokken klaar bij CFA want we gaan touwklimmen en bankdrukken. In dat eerste wordt ik steeds beter, dat laatste moet ik weer opbouwen sinds ik CrossFit doe. Bankdrukken was natuurlijk een standaard onderdeel van de training in de gym maar tegenwoordig doe ik het weinig. Het gaat vandaag zowaar best aardig. Thuis gekomen eet ik een heerlijk Beebox recept: gevulde pasta met meerval, chiogia biet en spinazie: wat een top-gerecht.

Eetje 6

ZATERDAG
Vandaag start ik mijn dag met een workout: ik ga weer eens mee met CrossFit@thepark (verslag volgt binnenkort). Alvorens door de modder te gaan rollen eet ik havermoutpap. Ik doe samen met dertig man een pittige workout in de regen. Daarna drink ik groene thee en een warme choco met slagroom. Ideale post-workout drank natuurlijk.
Thuis gekomen eet ik twee mega appel-pannenkoeken (lees het recept hierrr). ‘s Avonds ben ik bij mijn vader uitgenodigd te komen eten. Op het menu staat uiensoep, makreel met courgette en aardappels en toe Griekse yoghurt met druiven, honing en walnoten. Tijdens het eten drink ik witte wijn.

Eetje 4

ZONDAG
Je verwacht het niet maar zondag start ik de dag met havermoutpap. Ik moet de dag wel goed starten hè? Einde van de ochtend rij ik naar Wijk aan Zee waar ik bij strandtent Timboektoe aan de haard ga zitten. Ik deel een bietensalade en een gerecht met kip en gegrilde groente. Ik top ‘m af met vers gebakken appeltaart. Voor mij is een weekend zonder appeltaart geen weekend een weekend zonder appeltaart.

‘s Avonds ga ik voor gemak: ik haal eten bij de toko: kip en rundvlees met mihoen en groente. Heerlijk.

Eetje, drinkje

Je ziet het, ik ben in sommige dingen redelijk gestructureerd saai qua eten. Vooral qua ontbijt kan ik wat meer variëren. Wat ik drink heb ik niet overal vernoemd hierboven maar dit ziet er gedurende de week ongeveer zo uit: ik drink 2-3 kopjes koffie per dag, verder water en groene thee. Na mijn WOD drink ik een whey shake plus kokoswater en in het weekend drink ik meestal een biertje of wijntje.

Wat zijn jouw gewoonten qua eten?